De Eerste Week - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Willem Vendeloo - WaarBenJij.nu De Eerste Week - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Willem Vendeloo - WaarBenJij.nu

De Eerste Week

Door: Willem van Vendeloo

Blijf op de hoogte en volg Willem

31 Augustus 2014 | Zweden, Uppsala

Daar sta je dan, op Schiphol. Mijn ouders, kleine grote zus en oma zijn mee om me uit te zwaaien. Met twee koffers en een rugzak liep ik naar de incheckbalie. Nog een keer draaide ik me om, om mijn familie uit te zwaaien, en ineens verschijnen Bob en Thijmen achter mijn ouders. Gauw checkte ik in, om mijn beste vrienden nog te begroeten. De grapjassen zijn helemaal vanaf Steenwijk gekomen voor mij. Echte bromo's. Als mijn ouders, zus en oma weg zijn, drinken we nog een laatste Ice Tea voordat ik daadwerkelijk het vliegtuig in verdwijn. Ik moet zeggen, Ice Tea staat wel in de top 3 wat ik het meest ga missen.

Na 2 uur vliegen landen we in Zweden. Er was ons verteld dat in terminal 5 een welkomsstand zou zijn van Uppsala Universitet, maar dit bleek nog een behoorlijke reis te zijn. Na 30 minuten lopen/wachten/shuttle treinen/verkeerd lopen/traplopen/lift gebruiken/toch weer de andere kant op lopen met 2 koffers en een tas, had ik eindelijk de stand gevonden. Hier stonden nog 5 andere Nederlandse "lotgenoten", die ook voor 5 maanden in Uppsala verblijven. Er wordt ons verteld dat we met een shuttle bus naar Uppsala kunen, maar dat het een klein busje is die maar 1x per uur rijdt. Kans was groot dat we er 2 uur op moesten wachten. We konden ook voor +- een tientje met de gewone bus, wat ons uiteindelijk beter leek. Samen met een bijzonder vriendelijke Syriër gingen we de bus in, en een half uur later stonden we op het CS van Uppsala.

De Syriër, die hier al sinds 1 augustus zat voor een cursus Zweeds, heeft ons vanaf half 5 vanaf het vliegveld, naar de plek waar we onze sleutels moesten ophalen, tot onze kamers in de wijk Flogsta gebracht, heeft daar 45 minuten op ons gewacht en heeft ons tot slot gewezen op de supermarkt die op 1 minuut loopafstand van onze kamers is. Toen we daar aankwamen, was het ongeveer half 10. Hij heeft ons van alles verteld over Uppsala en praktische zaken, en alles onder het mom "helping other people is a big joy". Zonder onze Abdullemans waren we vrij hopeloos geweest hoogstwaarschijnlijk.

Pas rond 10 uur 's avonds waren we allemaal aardig gesetteld in ons kamertje, hadden we ontbijt voor de volgende dag gekocht en konden we eindelijk eten. Hier in Flogsta is een pizzariaatje waar we gelukkig nog terecht konden. Ons etentje werd ruw verstoord door een harde schreeuw. Deze schreeuw werd beantwoord met nog een schreeuw, die weer werd beantwoord met nog een schreeuw. Dit ging enkele minuten door. Op Wikipedia hadden we al gelezen dat elke avond om 10 uur precies iedereen zijn frustraties na aanleiding van studiestress of wat dan ook uit door de longen uit zijn lijf te schreeuwen. Vrij bijzonder om dit daadwerkelijk mee te maken.

De zondag stond in het teken van IKEA, waar we een halve huisraad moesten kopen, omdat ons kamertje nog aardig kaal was bij aankomst. Na 2 uur lang geshopt te hebben in de één na grootste IKEA van Zweden (de grootste van Zweden en zelfs van de wereld(!) staat in Stockholm), hebben we het IKEA restaurant bezocht en uiteraard Zweedse gehaktballetjes gehad. Omdat we Wi-Fi hadden hier, en dit hadden we nog niet eerder gehad, konden we ons nog 2 uur lang tegoed doen aan gesprekken met het thuisfront, waardoor we eruit zagen als een autistische groep antisocialen.

De rest van de week stond in teken van introductie van Uppsala, waarbij we vele van de Zweedse studentenverenigingen (nations) hebben bezocht. Het is hier bijna noodzakelijk dat je je inschrijft voor zo'n vereniging. Het lijkt ook in weinig manieren op de studentenverenigingen zoals ik ze ken in Groningen. Elke nation heeft een eigen restaurant, bar, sportafdeling of cultuurafdeling, waar je goedkoop gebruik van kan maken. Je hoeft niet per se lid te zijn om gebruik hiervan te maken. Er zijn drie nations die erg internationaal zijn ingesteld, Snerikes, Stockholm en Värmlands. Die laatste hebben we ons donderdag voor ingeschreven (voor het eerst voor langer dan 10 uur in mijn leven lid van een studentenvereniging). Vrijdag hadden we een feest van Värmlands, en afgezien van de bierprijs (die sowieso 5x hoger ligt dan in NL) was het een heel geslaagd feestje.

Na één week hebben we aardig de stad kunnen verkennen. We hebben een fiets kunnen bemachtigen, we hebben nations bezocht, veel mensen leren kennen en ik begin me steeds meer thuis te voelen in Zweden.

Volgende week beginnen de colleges dan ook echt, en gaan we erachter komen hoe dat me bevalt. Eind van de week gaan we op cruise naar Riga (16 uur varen naar Riga, 6 uur daar zijn, 16 uur terug varen). Hopelijk tot dan!

  • 31 Augustus 2014 - 16:45

    Marcelle:

    Willem! Leuk verhaaltje:) Erg herkenbaar van toen ik naar linkoping ging.
    Net de wedstrijd van Heren 1 gekeken, zometeen Woodys!
    Geniet ervan x

  • 31 Augustus 2014 - 17:09

    Marga :

    Ga jij straks ook om 10 uur schreeuwen ,Willem?
    Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt. We zijn benieuwd naar je volgende verslag.
    gr xxx

  • 01 September 2014 - 23:11

    Beitelboy69:

    Goed verhaal. Lekker kort ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1069
Totaal aantal bezoekers 2537

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 16 Januari 2015

Uitwisseling Uppsala

Landen bezocht: